5 juni van Hornillo del Camino naar Castrojeriz - Reisverslag uit Castrojimeno, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 5 juni van Hornillo del Camino naar Castrojeriz - Reisverslag uit Castrojimeno, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

5 juni van Hornillo del Camino naar Castrojeriz

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

05 Juni 2013 | Spanje, Castrojimeno

Vandaag gaat de weg van Hornillos del Camino naar Castrojeriz. Een tocht van ongeveer 20,5 km.
Gisterenmiddag was het knus op het pleintje bij de kroeg waar we gegeten hebben. Het was ook de enigste kroeg dus iedereen was haar of zijn dorst hier aan het lessen. Je zou zeggen dat het er duur zou zijn maar een biertje voor 1 Euro, waar vindt je die nog en een complete maaltijd voor 9,50 Euro?Ik, Gerard heb mijn mondharmonica voor de dag gehaald en het was weer gezellig. Na het eten, om ongeveer 20,45 uur, zijn wij naar bed gegaan. Het slapen was niet het je van het maar toch weer om 6 uur op. We hadden nog bloedworst en brood en daar hebben we ons ontbijt. We gaan op weg met de laagstaande zon al in de rug. Wat voor weer het wordt vandaag weten we niet want we hadden geen internet, maar het lijkt goed te worden. We lopen een stuk omhoog en komen uit op de messeta, dit zijn de hoogvlakten in dit gebied en als het heet wordt moet je er voorzorgen dat je voldoende drinken bij je hebt. Er staan weinig bomen dus ook je hoofd en nek beschermen. De omgeving is weer prachtig, je raakt er niet over uitgepraat, je moet het zelf gezien hebben zo mooi. Prachtige velden en een pad met aan beide zijden bloemen, schitterend. De wegen zijn nog al eens grillig maar dat zijn we nu wel gewend. (voetmassage) We komen na ongeveer 2,5 uur aan in Hontanas waar we koffie en een broodje eten. Ik heb even het bericht verstuurd van gisteren want hier hebben ze WiFi. Marietje even alle bekenden op de hoogte brengen van het laatste nieuws. Er komt een man binnen die zijn teen gebroken heeft en met een taxi naar het ziekenhuis wordt gebracht. Je kunt zien dat het de andere pelgrims wel wat doet. Moeten stoppen! We lopen weer verder en het wordt nu wel erg warm en het is nog maar 10.00 uur. Een handdoek in de nek of onder de pet is geen overbodige luxe. De weg is nog steeds stoffig maar de velden liggen er prachtig bij met mooie vergezichten. Zelf kun je het hooggebergte zien met de sneeuw toppen. We verlaten het zandpad en komen op de verharde weg. Hier langs staan hoge populieren die de zon een beetje temperen. Wat ons opvalt is dat de zon altijd aan de linkerkant staat en je handen dan ook links bruiner zijn geworden dan rechts. Ja, je loopt tenslotte van oost naar west en dan heb je de zon steeds links van je. We passeren een ruïne van het klooster San Antón. Hier werd in de middeleeuwen door de monniken brood met water of ook weleens wijn gezet voor de pelgrims. Er woonden toen Franse monniken en die ontfermden zich over zieke pelgrim die aan de zogenaamde Antoniusvuur leden. Dit kreeg men door giftig brood te eten, met name rogge brood. De infectie was erg pijnlijk en had ernstige misvorming tot gevolg wordt hier verteld. We gaan verder richting Castrojeriz . Er doemen weer steile wanden op van de volgende meseta. Boven op een “heuvel “ zien we boven het dorp een ruïne van een burcht. Dit betekend dat deze plaats vroeger belangrijk moet zijn geweest. Deze burcht heet Castrum Sigerici ( burcht van Sicherich ) De huidige naam van dit plaatsje is hier aan ontleend. Vroeger had men hier een eigen rechtspraak en was het een goed oord voor pelgrims. Er staan maar liefs 4 kerken en er wonen nu ongeveer 1100 mensen. Genoeg over de geschiedenis van dit stadje. We zijn om 13.15 bij onze Albergue San Estaban. Een klein maar eenvoudig onderkomen. We hebben eerst nog gedacht om door te lopen naar een volgende plaats maar daar is maar één Alberue en het is toch wel warm nu. We zijn van morgen o 7.10 uur vertrokken dus we hebben de sokken er weer flink in gehad. Rust nu. Lekker even douchen en ik een pilsje kopen in de kroeg hier onder. Straks nog even eten en dan weer naar bed voor de volgende etappe naar Frómista.
Tot morgen en de groetjes van ons. Marietje en Gerard.

• 05 Juni 2013 - 18:01

Corrie:

Fijn om jullie zo te volgen en leuk te horen dat het zo goed gaat.
    Ik weet niet of mijn vorig berichten wel aangekomen zijn want stuur vanaf de iPhone en heb niet altijd een goed overzicht. Doegie en tot morgen.

• 05 Juni 2013 - 20:55

Familie Nijenhuis:

Dag Marietje en Gerard,
    Ik heb zojuist het verslag van de afgelopen week gelezen.
    Wat schrijven jullie mooi over de omgeving en de sfeer onderweg.
    Ik kan me voorstellen dat jullie ondanks het vroege opstaan en het vele lopen helemaal tot rust komen.
    De foto's zijn ook prachtig, ik krijg zin in Vakantie.
    Jullie zien er al heerlijk bruin uit. Het brood met stierenbloedworst kan me niet bekoren, ik griezel er van.
    Geniet nog van de tocht en van elkaar. Wij volgen jullie op afstand.
    Lieve groetjes uit Lemelerveld.

• 05 Juni 2013 - 23:05

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrina Marietje y Peregrino Gerard,

Het gaat jullie goed af! Al 439 km hebben jullie gewandeld en nog maar 330 km te gaan!
    Morgenochtend krijgen jullie een stevige klim naar boven, 12% naar de Alto de Mostelares.
    Boven wordt jullie een fantastische terugblik op Castrojeriz geserveerd, en aan de andere zijde de Meseta ( de graanschuur van España) met zacht glooiende velden met begroeiing in vele kleuren. De afdaling is net zo steil als de klim en gaat erg snel. vervolgens komen jullie voorbij een grafmonument voor een Spaanse Peregrino.
    Tot aan de Ermita de San Nicolás, is de route qua landschap zeer afwisselend! Iets verder komen jullie bij de Puente Fitero, een middeleeuwse brug over de Pisuerga.
    Geniet van elke stap...

¡Buen Camino,

• 06 Juni 2013 - 13:53

Annie Van Gelder (Buurtkamer):

Hoi Marietje en Gerard !
    Eindelijk prachtig weer voor jullie (en voor hier ook geweldig weer !).
    Ontzettend leuk om jullie zo te volgen in jullie tocht en belevenissen.
    Fijn dat jullie samen zo genieten van de omgeving, en de mensen om jullie heen.
    Zeker met jouw mondharmonicaspel, Gerard ! en Marietje zing jij er dan bij ?
    De Buurtkamer mist jullie wel... Afgelopen dinsdag waren er toch 5 gasten voor de eettafel.
    En we hebben inmiddels leuke (paars/rose) kussentjes (Xenos) voor in de tuinstoelen en een parasol.
    Dus ook daar was het deze week genieten in het zonnetje !
    Een heel goed vervolg van jullie tocht en af en toe elkaar een klaproos en klapzoen geven dan komt het helemaal voor elkaar !!!!
    Heel veel groetjes ook van de gasten en vrijwiligers van de Buurtkamer uit Wilnis !

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013