6 juni opweg naar Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 6 juni opweg naar Frómista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

6 juni opweg naar Frómista

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

06 Juni 2013 | Spanje, Frómista

De weg van Castrojeiz naar Frómista.
Gisterenavond lekker gegeten in een restaurantje. Natuurlijk een pelgrimsmenu met een hele fleswijn voor ons tweeën voor 22 Euro en dat voor een 3 gangen menu. We spreken enkele fransen en die vragen mij of ik nog even op het pleintje mondharmonica wil spelen. Natuurlijk doe ik dat. Ze kennen mij nu als de mondharmonicaspeler uit Holland.
Het is nu donderdag morgen de 6 juli en we staan om 6 uur op. Er is geen echte keuken maar de hospitaaleros heeft wel geroosterd brood met verschillende soorten jam en koffie, dus nemen we het er van. Om 7 uur op pad. Als we het dorp uitlopen komen we eerst over een bruggetje en dan komt een hele steile klim naar 910meter (12%) Maar als je boven bent dan heb je een prachtig uitzicht over het stadje Castrojeriz met de oude burcht. De afdaling is net zo steil en het is dus goed oppassen. De fietser moeten een andere route nemen. Je kijkt nu over de graanvelden van Spanje, de graanschuur. We komen nu langs een Albergue met een kapel Ermita de San Nicolás. Even binnen kijken. Er is een altaar en de banken zijn er uit. Hiervoor in de plaats staat een lange bank en een tafel voor het eten voor de pelgrims We passeren nu , over een oude brug, het riviertje Rio Pisuerga en gaan dan het dorpje Itero De La Vega waar we onze pauze houden in het restaurantje. We gaan dan verder over onverharde wegen maar deze zijn goed begaanbaar. Dit om dat de graanboeren hier wel hun werk moeten doen. Het is erg uitgestrekt en, ja we kunnen er niet omheen, de bloemen zijn hier weer fantastisch. Ik, Gerard wil een foto maken en beland met mijn hele hebben en houden in een greppel . Niets bezeerd hoor. Op weg naar Boadilla del Camino nemen we nog een heuvel van 857 meter. Deze is niet zo steil als de vorige. In Boadilla del Camino nemen we nog een pauze, we hebben alle tijd toch? Aan de kant licht een pelgrim te slapen op een brede muur. We lopen nu iets naar boven en komen aan een kanaal. Het is het Canal de Castilla uit de 18e eeuw die nooit voltooid is. Door beweegbare afsluiters kan het water naar het lager gelegen gedeelte van de akkers. Het was in die tijd een hoogstandje. We komen in Frómista aan en lopen het stadje binnen. Het is een pleisterplaats aan de St. Jacobsroute. De San Martín kerk is een van de 4 grote kerken aan de St. Jacopsroute. We worden onthaald door de kinderen van dit dorp en vragen in het Spaans en gebroken Engels hoe we heten en hoe we de wandeling ervaren en waar we gestart zijn. Ook willen ze weten tot hoe ver we lopen. Alles wordt opgeschreven. We vragen ze even of ze weten waar onze Albergue San Martín de Frómista is. Ze wenken ons en brengen ons er naar toe. Nu nog even op de foto natuurlijk. De Albergue is netjes en schoon. We slapen met 7 personen op een kamer. Allemaal Spanjaarden maar dat is geen probleem. Ze hebben hier geen internet en dus ook geen WiFi dus we moeten in het stadje opzoek naar iets. Ik, Gerard, had het laatste stuk van 4 km last van een onwillige kuit maar na het douchen was het weer over. Marietje heeft helemaal geen last en ze is echt supper aan de wandel en soms ook aan de babbel.
We hebben vandaag 25 km gewandeld door weer een ongelooflijk gebied. Morgen gaan we naar Carrion de los Condes 20 km verderop.
Groet van ons, Marietje en Gerard.

• 06 Juni 2013 - 17:26

Mieke:

Hoi Marietje en Gerard,

Geweldig om jullie ervaringen te lezen, ik kijk er steeds naar uit! Prachtige verhalen en het enthousiasme van jullie!! Wel kanjers hoor!! Enne.....laat Marietje maar lekker kletsen, daar is ze, volgens mij, goed in ha ha! De mooie foto's completeren het geheel! Hulde!!
    Geniet van alle mooie dingen onderweg!
    Groet'n uut Roalte!!

• 06 Juni 2013 - 19:04

Gerda:

Ja ja de tijd gaat snel.
    Is het al 6 juli bij jullie? Gelukkig toch niet?
    Kletsen en genieten staat bovenaan!!
    Doe dat! Hartelijke groetjes uit Luttenberg

• 06 Juni 2013 - 20:09

Ann Van Dam:

Hallo jullie 2tjes weer een mooi verslag met jullie ervaringen en prachtig verslag, vanaf morgen van mijn kant geen commentaar. Wij gaan naar Nederland de kinderen knuffelen en de familie weer zien.
    Wij blijven jullie volgen, heel veel wandelplezier, denk zelf dat mijn Toontje ook wel zo,n reuze trip had willen maken. Alhoewel hij doet dit elke week 2x in de bergen en af en toe mag ik mee! Nu eerst naar Nederland en wie weet komen jullie hier eens weer een wandel uitspatting mee maken, in
    www.zwolle.at lieve groet van Ton en Ann

• 06 Juni 2013 - 21:17

Harry En Gerda Van Der Sligte:

jullie kunnen zo beeldend vertellen, ik zie het zo voor mij hoe dat gaat. Geweldig.
    Hebben jullie nu ook beter weer?
    Ga zo door met het lopen dan komt het van zelf goed. In gedachten loop ik met jullie mee.

Groeten, van Harrie en Gerda

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013