11 juni de wg naar León - Reisverslag uit León, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 11 juni de wg naar León - Reisverslag uit León, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

11 juni de wg naar León

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

11 Juni 2013 | Spanje, León

11 juni de weg van Mansilla de las Mulas naar León.
Gisterenavond hebben we een pelgrims menu gehad die erg lekker was. Salade met kip en patat en een puddinkje na. En een hele fles wijn en dat voor 18 Euro voor twee personen. We zijn optijd naar bed gegaan (20.45 uur) en vanmorgen om 6.00 uur opgestaan. Goed geslapen met z’n 20 man op de zaal. Vandaag gaat de voettocht naar León. Een iets andere omgeving als we de laatste dagen gewend waren. Het wordt weer heuvelachtig en in de verte zijn al de bergen te zien met nog steeds sneeuw er op. Ook al lopen we langs de autosnelweg, toch is het een heel andere aanzicht van het landschap. Niet meer de vlakte van al die graanvelden. Morgen verlaten we dan ook de messeta. Na ongeveer 2,5 uur lopen komen we aan in Arcabueja. Dit ligt op ongeveer 9 km van León. We hebben er al 11 km opzitten. Dat is snel gegaan vandaag. We drinken hier een kopkoffie met een rortilla (hartige taart) . Je kunt merken dat je bij een grote plaats komt want de bedrijvigheid neemt toe. Er is daarom wel veel te zien. Als we de loopbrug nemen over de snelweg zien we in de verte León liggen. Wat een stad zeg met al die torens die er boven uit teken. Even stil staan! Als we verder gaan denken we dat we er zo zijn maar dat pakt wel anders uit. Een oud vrouwtje zegt in goed Spaans dat we bij de kathedraal moeten zijn en dat dat nog we 2,5 km lopen is. Nou, volgens ons zijn het weer Spaanse km want we hebben er wel 1 uur over gedaan. We hebben de hele stad gezien door de wegbewijzering. Maar eerlijk is om te zeggen dat het een fantastische stad is met nog een oude stadsmuur met een tussen ruimte. We proberen een Albergue te zoeken maar vinden er geen. Als we navragen waar ze zitten worden we weer 2 á 3 km teruggestuurd de stad in. We besluiten ons dan maar eens te verwennen met een Hostal ( klein hotelletje) met een eigen bed en douche. Even weer iets privé. We vinden dat we dat wel verdiend hebben na z’n 440 km. Het is 13.15 uur en we douchen ons en vallen daarna als een blok in slaap. Marietje wordt wakker van haar eigen gesnurk. Het is dan 15.oo uur. We gaan de stad in want ik moet nog een paar onderbroeken kopen. In de stad, op het plein bij de kathedraal spreken we weer allerlei mensen die we ook op de camino en in de Albergues tegen komen. We drinken iets en nemen nog een lekker ijsje, het is hier nu 25 graden. Morgen wordt het nog iets warmer, z’n 28 graden . Verder gaat het, wij kunnen niet anders zeggen, goed met ons. We vinden we jammer dat we morgen niet op de verjaardag van ons kleinkind Thies kunnen zijn.
Morgen gaat de tocht naar Valladanos del Páramo over een aftand van 21 km.
Tot morgen en groetjes, Marietje en Gerard

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013