16 juni de weg naar Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 16 juni de weg naar Villafranca del Bierzo - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

16 juni de weg naar Villafranca del Bierzo

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

16 Juni 2013 | Spanje, Villafranca del Bierzo

16 juni de weg van Molinaseca naar Villafranca del Bierzo.
We hebben goed geslapen in gewoon bed. Als we beneden komen spreken we de familie uit Québec Canada. Hier hebben we veel mee opgetrokken en zij gaan vandaag naar huis. De moeder heeft het erg moeilijk gehad en de dochter heeft toen haar rugzak op haar buik gedragen. Een dappere meid. Elke keer als we elkaar treffen is het weer gezellig met hun. We worden even fijn geknuffeld door de mamma en dan gaan we opstap. Het is 6.45 uur en een graad op 12. Er is geen wolkje aan de lucht dus het kan nog wel eens warm worden. We lopen richting de tempelierstad Ponferrada. Een prachtige middeleeuwse stad. In het midden staat het tempeliers kasteel, wat een pracht! We hadden een tocht in onze gedachten van 23 km maar we lopen lekker na de toch wel zware tocht van gisteren en overwegen om er een stuk bij aan te plakken van een 9 km. Maar we beslissen pas in Cacabelos waar we eigenlijk zouden overnachten. We verlaten Ponferrada en komen in een gebied waar weer druiven worden verbouwd. Langs de weg staan her en der kersenbomen. Deze zijn nu wel rijp en we weten dat ze lekker zijn. Dus plukken we er wat en ze zijn inderdaad heerlijk. Op 13 km, in Columbrianos, nemen we een broodje en koffie. Het begint weer warm te worden maar de wind is lekker fris. N is het wel oppassen met het verbranden. Ik,Gerard, doe een doek in mijn nek tegen de verbranding en Marietje doet de klep van haar BERG hoedje omlaag . We komen aan in Cacabelos en drinken een jus de orange met een bocadillo. We bekijken de weg en de afstanden na deze dag wat we nog af te leggen hebben. We komen tot een besluit om door te lopen naar Villafranca del Bierzo want er komen nog een paar flinke bergen aan de komende dagen. Dan lopen we die dagen kleinere afstanden. We is het dan zo dat we 1 dag eerder in Santiago de Compostella aanzullen komen. Het zijn dan nu nog 9 dagen tot aan Santiago. Het weer is iets aan het veranderen. Het wordt bewolkter en ook een beetje drukkender. Toch lopen we gestadig door. In Cacabelos hebben we nog weer 1,5 liter water in geslagen en die zullen we echt nodig hebben. We lopen door de wijnvelden en aan de rand weer enkele kersenbomen. Plukken dus. Een Duits meisje die voorbij komt zit er een beetje door. Ze krijgt ook kersen van ons en vind ze heerlijk. Wij ook. Ze kan er weer tegen. De weg is langer dan we dachten en ik, Gerard, heeft zijn water al weer op. Dan maar weer kersen plukken. We zien het dorpje Villafranka del Bierzo in de verte liggen. Dus denken we dat we er zo zijn. Nites ervan het is een gedraai van die wegen daar wordt je niet goed van. Op één km is er ineens een drankautomaat die langs de kant van de weg staat met allemaal gekoelde frisdranken. Hebbes niet dan. 1 Euro 20 voor een blikje fris. Ik gooi er 1,20 Euro er in. Niets komt er uit. Racet. Ik krijg 2.20 Euro er uit. Ik gooi er weer 1 ,20 Euro er in en geef een klap op de knop. Ja hoor een fris en 0,80 Eurocent retour. Dan nog maar een blikje er uit halen. Nu vergist hij zich niet. Maar wat is het dan lekker z;n fris koud drankje. We lopen verder de, nu nog, heuvel af en onze Albergue bevind zich dierect aan onze rechter hand. Het is een gemeentelijke Albergue. Gewoon maar niets bijzonder en we slapen weer in een stapelbed met dien verstande dat we allebei beneden slapen. Lekker douchen en even het dorpje in om water te halen voor morgen. (3 liter). We hebben vandaag onze beentjes wel goed losgelopen maar niet vermoeid. Het waren er 32 kilometers. Nou morgen zien we wel weer aan.
We gaan onze innerlijke mens verzorgen en dan maar weer slapen en morgen gezond weer op.
Groeten uit een bewolkt Villafranca del Brierzo.
Marietje en Gerard.

• 16 Juni 2013 - 20:27

Ben Rensen:

Beste Gerard en Marietje, mijn complimenten voor jullie dagelijkse prestatie van top formaat en de prachtige verhalen. Eén ding vraag ik me al die tijd af. Als jullie zo doorgaan komen jullie eerder in Santiago de Compostella aan. Was dat ook de bedoeling en wat doen jullie met de extra tijd, komen jullie eerder thuis of blijven jullie langer in bv Santiago de Compostella ? Hartelijke groeten van ons allemaal.

• 16 Juni 2013 - 22:08

Christien En Jo Oorwijn:

gerard en marietje
    wat gaan jullie goed
    blijf volhouden wat een prestatie
    jo en christien

• 17 Juni 2013 - 21:30

Karlien En Jan:

Hallo dappere wandelaars, jullie schieten lekker op. Zo te lezen hebben jullie in de Duitse albergue in Astorga en bij de Engelsen in Rabanal met dat mooie kerkje tegenover. En in een ruk de Cruz de ferro tot Molinaseca. Prachtig, he. Maar de weg is nog niet verbeterd zo te horen. En nu in Villafranca, wat een lange wandeling. Het is fijn jullie verslagen achter elkaar te lezen.
    Vandaag zitten we in een trekkershutje met wifi. We hebben er 4 wandeldagen op zitten door prachtige natuur en met goed weer. Enfin, jullie kennen deze route.
    Als jullie zo door stappen ben je zeker in 8 a 9 dagen in Compostela.
    Hartelijke groeten vanpad tot camino,
    Jan en Karlien

• 18 Juni 2013 - 12:52

Mieke:

Hallo "dappere Dodo's",

Wat een prestatie; nog extra kilometers met dat warme weer! Geweldig om te lezen dat jullie er zo van genieten! Ik heb net meerdere verslagen van jullie gelezen omdat ik op vakantie was in Drenthe, óók mooi!! veel gewandeld en gefietst.
    nou, jullie gaan als een speer. Wel fijn om voor te liggen op het schema mocht je onverwachts tegenslag krijgen, wat ik niet hoop natuurlijk.
    Houd de moed er in, ga zo door en geniet ervan!

Groetjes,
    Mieke

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013