17 juni de weg naar O Cebreiro - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 17 juni de weg naar O Cebreiro - Reisverslag uit Cebreiro, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

17 juni de weg naar O Cebreiro

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

18 Juni 2013 | Spanje, Cebreiro

17 juni De weg van Villafranca del Bierzo naar O Cebreiro
We zijn vanmorgen om 6,45 vertrokken van uit Villafranca del Bierzon. We hadden nog niet gegeten en op het einde van het dorpje hebben we een broodje gegeten met koffie. Net dat ik een hap wil nemen zie ik iets bijzonders aan het broodje. Hoort dat zo of is er iets anders aan de hand. Nader onderzoek wijst uit dat er schimmel op het broodje zit. Helemaal groen uitgeslagen. Nieuw broodje gekregen en gecontroleerd. We gaan verder en verlaten het dorpje via een mooie brug. Het is vandaag een lange weg over asfalt en lang een snel weg. De weg loopt al iets omhoog maar dat is goed te doen. We kunnen goed opschieten ondanks dat we gisteren 32 km gelopen hebben. Wel regent het en is het een stuk frisser z´n 13 graden. We passeren enkele kleine dorpjes met vervallen huizen (opknappertjes). Wel is de omgeving mooi met een beekje die langs de snelweg loopt. We nemen na 2 uur een pauze en nemen een Tortilla en jus de orange. Het gaat voortreffelijk na een dag van warmte. Als we in Ambasmestas zijn besluiten we door te lopen naar de top van de berg O Cebreiro in Galicié. Hier wordt geen Spaans gesproken maar Galicisch die verwant is aan het Portugees. Voor dat we hier zijn moeten we eerst een hoogte verschil van 8oo meter overwinnen, en dat gaat niet meer over asfalt maar over bergwegen die met grote keien en leien zijn bedekt. 1 km per uur is wel het maximum. Dus het heeft even geduurd voor we boven waren met een stijging percentage van 12%. Wel hebben we prachtige uitzichten over de bergen en de dalen. Het begint weer te regenen en je ziet de wolken onder je door het dal in trekken. Ondanks alles is het weer een schitteren de tocht geweest. De albergue is ook prima en we slapen op een zaal met alleen bedden op zithoogte. Na z´n inspanning hebben we wel trek gekregen en gaan eten in de plaatselijke kroeg Het plaatsje is niet zo groot en we speken weer allerlei mensen die we onderweg ook hebben ontmoet. We zitten nu op een hoogte van1330 meter en hebben vandaag weer 30 km afgelegd. Nu hoeven we morgen niet meer deze steile berg op en dat scheelt een stuk. Morgen is de bedoeling dat we naar Triacastela gaan 21 km verder. Dit is een afdaling met een paar klimmetjes.
Het is nu 21.45 uur en wij gaan slapen na weer 30 km te hebben gelopen.
Tot schrijfs Marietje en Gerard.

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013