19 juli de weg naar Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 19 juli de weg naar Sarria - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

19 juli de weg naar Sarria

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

19 Juni 2013 | Spanje, Sarria

19 juni de weg naar Sarria.
Gisterenavond hebben we zelf maar eens ons eten klaar gemaakt. Kippensoep en aardappels met kipblokjes en doppertjes. Als nagerecht een heerlijke pudding. We spreken een jongen uit Zwolle die op de fiets va uit Parijs is vertrokken. De reden dat hij deze tocht maakt is dat hij binnenkort vader wordt. Hij begeleid jongeren die niet meer thuis kunnen wonen en ontspoort dreigen te raken. Hij is 29 jaar maar voelt zijn werk als een soort vader figuur voor deze jongeren. We gaan vroeg naar bed ,20.45 uur, om morgen weer fit aan de volgende tocht te beginnen. Na een goede nachtrust eten we ons gekochte brood met jam op in de keuken met een kop koffie.
Om 6.45 uur vertrekken we. Het weer is bewolkt en er dreigt te gaan regenen. Er zijn twee paden die naar Sarria leiden. Een die langs de asfaltweg loopt en een die door de bergjes en heuvels gaat. Deze laatste nemen wij. Het is een pad die vroeger werd gebruikt door de plaatselijke bevolking en de enige verbinding was van dorp tot dorp. We komen door typische Galiciesche dorpen waar veeteelt de hoofd zaak is. De paden worden er niet beter op en het is soms goed uitkijken waar je je voeten neer zet. De omgeving is klein wand het is mistig wat hier vaak voorkomt. Maar ook dan zie je weer andere dingen die mooi zijn zoals bloeiende bermstruiken en met douw bedekte bloemen. Het is , zoals ik al zij heuvelachtig en de grondslag is rotsachtig en vochtig. Soms kom je over een pad die ook dient als afvoer van het overtollige water en dan moet je of er doorheen of langs de kant te klimmen. De plaatselijke bevolking had vroeger geen laarzen en om tocht door deze beekjes te komen droegen ze hoge houten klompen waar ze met blote voeten in stapten. In het plaatsje Pintín nemen we onze eerste rust. We hebben er nu 10 km opzitten en het was klauteren en je in evenwicht houden dus een kop koffie gaat er wel in. Na de koffie gaat de tocht verder via Calvor, San Manede naar Sarria. Hier zijn de ooievaars weer bezig. Je zal ze maar, zoals hier, in de voortuin hebben. Waar moet je al die kinderen toch opbergen!! We eten een schotel tapas in een lokaal kroegje . Onze Albergue ligt in het centrum en dat ligt tegen de berg aan dus nog even klimmen. Het is Albergue International maar spreken alleen maar Spaans. Het ziet er schoon en netjes uit dus nemen we deze maar. Ja, je moet toch ergens slapen niet. Lekker gedoucht en even de benen strekken. Vandaag was de tocht niet zo ver, 20 km, maar wel moeilijke wegen. Toch zijn we al om 11.30 uur in Sarria. Geen problemen en over 5 dagen zijn we in Santiago de Compostella We hoorden onderweg van een man uit Canada dat er as dinsdag een speciale viering was in de Kathedraal waar dan ook het wierookvat heen en weer geslingerd wordt. Dus dat willen wij wel even mee maken. Daarna gaat de tocht naar Filisterra.
Tot morgen, Groet Marietje en Gerard.

• 19 Juni 2013 - 18:28

Corrie:

Psssss, niet doorvertellen maar de ooievaar brengt geen baby's.

• 19 Juni 2013 - 18:29

Gerda Ter Hedde:

Hallo zus en zwager, het ziet er best wel zwaar uit, we vinden het hartstikke knap dat jullie al zover zijn gekomen, jullie halen de eindbestemming wel. Leuk al die verslagen en foto's we kijken er iedere keer naar uit. Nog veel succes en de groeten en een dikke knuffel.
    bennie en Gerda

• 19 Juni 2013 - 22:08

Tonnie Holtmaat:

Hallo Gerard en Marietje

Wat goed dat jullie al zo ver zijn, ik zou het niet na kunnen doen.
    Hoe is het met jullie schoenen houden die het ook nog zolang vol.
    Je zou ze wel in een vitrine kastje kunnen zetten als je thuis bent.
    Pantoffels voor de eerstkomende tijd is misschien ook niet verkeerd of gaan jullie zo weer door naar Nijmegen?

Groetjes uit Luttenberg
    Tonnie en Henk

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013