23 juni de weg nar Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu 23 juni de weg nar Santiago de Compostella - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marietje en Gerard Veldhuis - WaarBenJij.nu

23 juni de weg nar Santiago de Compostella

Door: Gerard Veldhuis

Blijf op de hoogte en volg Marietje en Gerard

24 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

23 juli de weg van Santa Irene naar Santiago de Compostella.
Eindelijk is het zo ver. Vandaag gaan we naar ons einddoel. SANTIAGO DE COMPOSTELLA. Het is een afstand van nu nog maar 22 km. Wel weer heuvelachtig met best wel pittige klimmetjes. We staan om 6 uur op en gaan gelijk aan de wandel. We kunnen hier niet eten maar dat is niet zo erg want gisterenavond nog goed gegeten. Een paar km verder is een kroegje waar we geroosterd brood mat jam nemen. We zijn op dit moment niet helemaal bij de omgeving betrokken, onze gedachten gaan meer naar: hoe zal het zijn de aankomst en wat kunnen we verachten. Toch houden we de km paaltjes weer in de gaten en opeens, bij 13 km stopt de telling. We zitten ongeveer bij San Marcos als we een sms bericht krijgen van Karlien Veldhoen. Heel attent, zij wenst ons een gelukkige aankomst.
Het is nog ongeveer 10 km. We lopen door bossen met eucalyptusbomen. De geur is heerlijk en je neus gaat er van “ Druppelen”. Weer een zakdoek vol. Dit zal vandaag nog wel een gebeuren. Marietje heeft wel wat last van haar teen maar de moraal is nog uitstekend. Ook ik, Gerard, krijg last van mijn hiel. Bij een camping langs de weg stoppen we even om een heerlijk stuk kaas met brood te eten. Dit is een homp kaas met een homp brood wat je zelf moet afsnijden. Wat heerlijk was dat. Ik kijk even naar mijn hiel. Ja hoor, de eerste blaar, maar wat opvalt is dat de voering van de “nieuwe schoen” in de hak gewoon stuk is en daardoor ik een blaar heb gelopen. Pleister er op en klaar is Gerard. We wandelen in een iets langzamer tempo richting Santiago d Compostella. Als we over de heuvel zijn zien we het liggen in de blakende zon. Even worden we er stil van. Dit is wat we allebei wilden Bij het eerste plaatsnaam bord staan w stil voor een foto. Het is nu nog ongeveer 4 km voordat we bij de kathedraal zijn. We lopen voort en kloppen aan bij de Huiskamer van de Lage Landen. Hier worden we hartelijk ontvangen door…… Helmut en Hans met koffie. In ons eigentaaltje (sallands) babbelen we een hele poos, heerlijk dat we ook Helmut weer ontmoeten want hij was ook in Roncesvalles toen wij daar aan kwamen als verkleumde pelgrims. Zij hebben ons advies gegeven waar we kunnen slapen en waar we goed en betaalbaar konden eten. We zijn verder gegaan naar de kathedraal. Eerst naar binnen en onze verplichtingen doen. Electro kaarsjes aangestoken voor allen die dat gevraagd hebben. Even een ogenblijk in gedachten bij alle mensen die deze tocht hebben en nog gaan lopen . Voor ons hadden wij een eigen missie en daar voor hebben wij aan de apostel Jacobes onze zegen gevraagd. Stil verlaten wij de kathedraal met rugzak en wandelstokken. Voor de kathedraal laten we ons nog even fotograferen op het 0 punt. We gaan op weg om onze oorkonde op te halen. Ons pelgrims paspoort wordt afgestempeld en we nemen onze pelgrims oorkonde in ontvangst. Nu snelnar ons “hotelletje” Het is een klein hotelletje maar wij krijgen een kamer met een echte openhaard er in. Geweldig ding. Het is inmiddels al 19.00 uur geworden en we hebben wel trek. Als we naar buiten lopen en de weg over willen steken komen we Hans en Helmut tegen. Zij nodigen ons uit om samen met hen wat te gaan eten in een restaurantje waar zij wel eens vaker eten. De eigenaar kent hen goed en de sfeer zit er dan ook goed in. Heerlijk gegeten maar we worden nu zo langzamerhand wel een beetje moe. Nog even door de stad wandelen, er was een feest met vuur gaande, met muziek er bij. Mooi om te zien maar nu is het echt tijd om plat te gaan.
Morgen een laatste verslag van de pelgrims mis .
Groet.
Marietje en Gerard.

• 24 Juni 2013 - 21:17

Ann Van Dam:

Gefeliciteerd met het lopen van de afstand, onze grote complimenten wat een moed en wat een conditie!
    Geniet van wat jullie beleefd hebben, we weten zeker dat jullie de komende tijd heel wat herinneringen op zullen hallen. Rust eerst even goed uit naar lichaam en geest en geniet van het behalen.
    Vanuit ons mooie landje hele lieve groeten,
    Ton en Ann

• 24 Juni 2013 - 22:53

Jan En Riet Scholten:

Hartelijk Gefeliciteerd met jullie aankomst in santiago de compostella.
    fijn dat jullie je doel hebben bereikt,geniet ervan.
    we zullen zeker jullie verhalen horen als jullie terug zijn.

groeten riet en jan

• 24 Juni 2013 - 23:57

Harry En Gerda Van Der Sligte:

Van Harte Gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Grote bewondering hebben wij voor jullie.
    Ga nu toch maar even nagenieten want ik denk dat jullie ook onderweg wel genoten hebben.
    Nu nog even nagenieten en dan gauw weer naar huis. Daar horen wij jullie verhalen waarschijnlijk wel.

Groeten Harry en Gerda

• 25 Juni 2013 - 02:30

Jo En Christien Oortwijn:

hartelijk gefeliciteerd !

We vlogen nog over jullie heen naar Potugal en hebben nog gezwaaid,
    maar jullie zagen niks

jo en christien oortwijn

• 25 Juni 2013 - 08:53

Fam. Nijenhuis:

Van harte gefeliciteerd met het halen van jullie einddoel. Ik vind het helemaal super dat mijn oudste zus en zwager deze tocht en missie hebben volbracht.
    Super, jullie zijn toppers!
    Ik werd ontroerd door de tekst van Audrey, erg mooi, ga zeker even luisteren.
    Liefs, Johan, Marijke en kinderen Baarslag / Nijenhuis.

• 25 Juni 2013 - 10:24

Tonnie En Henk Holtmaat:

gerard en Marietje
    Van harte gefeliciteerd.
    Deze tocht is een beleving in je leven die je nooit meer vergeet en altijd nog over kunt praten.
    We zijn trots op jullie .
    We zien jullie snel.
    groeten Tonnie en Henk.

• 25 Juni 2013 - 16:54

Anne-Mieke En Martin:

Lieve Marietje en Gerard!

Wat een prestatie hebben jullie samen geleverd, wat zullen jullie trots en voldaan zijn: van HARTE GEFELICITEERD, ook namens mijn moeder!
    Het zal wennen worden om niet meer dagelijks vroeg uit de veren te gaan en elke keer door een ander landschap te lopen, zij aan zij, met steeds wisselende (weers)omstandigheden.
    Thuis nemen jullie hopelijk de tijd om alle ervaringen te laten bezinken en lekker na te genieten.
    De pelgrimsoorkonde krijgt waarschijnlijk een ereplaatsje!

Hartelijke groeten en graag tot ziens!
    Martin en Anne-Mieke.

Marietje en Gerard

Wij zijn Marietje en Gerard Veldhuis Wij starten in St' Jean Pied de Port (Fr)en gaan naar Santiago de Compostella in Spanje. De afstand is ongeveer 850 km. Dit zal gaan gebeuren omstreeks 23 mei 2013. Er is getraind met een rugzak met ongeveer 10 kg bepakking. Als wij in Santiago de Compostella zijn, is het nog de bedoeling om ook Finisterre te bezoeken. Dit is een plaats aan de Atlantische Ociaanen en wordt ook wel "het einde van de wereld" genoemd door de mensen uit de oudheid. De kust steekt hier als een tong in de zee. Het is ongeveer 3 dagen lopen van Compostella. Verdere verhalen volgen nog in de diverse verslagen.

Actief sinds 25 Maart 2013